חוואר

חוואר -  Marl או Medicinal clay 

חוואר הוא סלע משקע כימי וביוכימי שכולל כמויות משתנות (25-75%) של חרסית וקירטון. לאדמת חוואר צבעים שונים שנעים מלבן דרך צהבהב, אפרפר ואפילו חום, שחור , אדום  וירוק.  מקורה של אדמה זו הוא בסלעים מקליפת כדור הארץ שעברו תהליכי בלייה ארוכים, כך שבמשך במשך מיליוני שנים נוספו לה חומרים אורגניים ומינרלים כמו צורן, סידן וברזל.

 

מקליאופטרה ועד נאס"א

באבקת חוואר נעשה שימוש קוסמטי באמצעות רפואה מסורתית בכל רחבי העולם, למשל ברקיחת מסכות בוץ והכנת תחבושות לטיפול בבעיות פרקים .  התיעוד המוקדם ביותר של חוואר למטרות קוסמטיות הוא משנת 2500 לפני הספירה במסופוטומיה. בנוסף, המצרים הקדמונים השתמשו בחוואר הודות לתכונותיו האנטי-דלקתיות והאנטיספטיות כחומר משמר למומיות. יש אפילו הוכחות שקליאופטרה עשתה שימוש בחוואר לשמירה על עור פניה.

כיום עושים שימוש לרוב באבקת חוואר צהובה שעשירה במינרלים ובעלת יכולת לספיחת מים, נטרול רעלים, מניעת דלקות, הזרמת זרימת הדם, הזנת העור, שיקום רקמות, חטוי עמוק ועוד. לכן לאבקת חוואר שימושים קוסמטיים שונים החל ממסכות גוף ופנים, צחצוח שיניים, טיפולי יופי ועוד. בנאס"א עשו שימוש בחוואר כחומר למניעת בריחת סידן עוד בשנות ה-60 מסיבה אחת – הנסיונות הראשונים בחקר החלל הוכיחו שחוסר משקל פוגע בצפיפות העצם.

 

שימוש פנימי וחיצוני

למעשה, ניתן לעשות שימוש בחוואר למגוון טיפולים, למשל לטפל ביבלות, לטפל בתגובות אלרגיות לאחר עקיצות יתושים ודבורים, להשתמש בו כפלסטר כדי לטפל בפצעים פתוחים ובחתכים, לשפר את היעילות של השמפו ועוד. בחוואר נעשה גם שימוש פנימי, למשל לצורך טיפול במעי רגיז והוא מרכיב מרכזי בתרופות נוגדות שלשול.

עם זאת, חוואר בשימוש פנימי יכול להידבק לדרכי העיכול ובכך לגרום לרעילותן של תרופות מסוימות, להאט את הספיגה של אנטיביוטיקה ושל תרופות לבעיות לב ולבעיות הורמונליות, לבחילות, להאטה של ספיגת חומרי מזון, לעצירות וכו', כך ששימוש פנימי מומלץ רק בהוראת רופא.

 

לעור ולשיניים

כיום השימוש הנפוץ באבקת חוואר הוא להכנת מסכת פנים והפעולה פשוטה במיוחד, כי כל שנדרש לעשות הוא לערבב כף של חוואר עם 1-2 כפות מים, כך שתתקבל תערובת במרקם של משחת שיניים שאותה יש להניח בצד ל-20 דקות. לאחר מכן יש למרוח אותה על פנים נקיות ל-10 דקות ולשטוף במים פושרים.

עם זאת, לא פחות יעיל הוא שימוש בחוואר לשיניים כי הוא יכול להחליף בהצלחה משחת שיניים. החוואר מסייע להלבנה של שיניים, לטיפול בבעיות בחניכיים כמו דלקות חניכיים ונסיגת חניכיים ואפילו במניעת עששת. כל שנדרש הוא לטבול מברשת שיניים רטובה באבקת חוואר ולצחצח את השיניים כרגיל.

עם זאת, מומלץ לרכוש חוואר ממקור איכותי כי כיום נמצאים בשימוש סוגים שונים של חוואר, למשל Bentonite, Montmorillonite ו- Kaolin (חימר לבן) שלכל אחד מהם תכונות אחרות. בנוסף, יש כאלו העושים שימוש בחימר ירוק וקוראים לו חוואר למרות שמדובר בשני חומרים שונים, כך שהבלבול גדול וחבל כי לחוואר יתרונות רבים שרק מחכים שינצלו אותם.

אדמת חוואר - 15 ש"ח ל 100 גרם