חומצה היאלרונית

חומצה היאלרונית היא מולקולת ענק דמויית ג'ל שמצויה באופן טבעי ברקמות העוריות, המפרקיות והעצביות של הגוף. וחומצה היאלרונית לא לבד – היא חוברת למולקולות אחרות כך שנוצר מבנה אטומי גדול עם תכונה אחת – ספיחת מים בכמויות עצומות.

הודות לתכונתה זו ביכולתה של חומצה זו להוסיף לחות לעור, לשמור על נפחו הודות לתכונותיה המסככות ולספוג מים ברמה של פי 1000 ממשקלה. חומצה היאלרונית שומרת ומגינה על העור ומעולה לטיפול בפצעים ובכוויות, אבל יש הטוענים שהיא מעודדת גם ייצור של קולגן חדש ותורמת בכך להתחדשות העור.

 

הפתרון של חברות הקוסמטיקה

עם זאת ולמרות ההבטחות השונות של חברות הקוסמטיקה שמשתמשות בחומצה היאלרונית בתכשירי לחות למיניהם– חומצה זו אינה חודרת לעור פשוט כי המבנה המולקולרי שלה גדול מדי לנקבוביות העור. אמנם בשנים האחרונות הצליחו לפתח חומצה היאלרונית שבנויה ממולקולות קטנות יותר, אבל הודות למחירה הגבוה היא מרכיב שולי במוצרי הקוסמטיקה כך שיעילותה מוטלת בספק.

כדי להתגבר על המכשול הזה חברות הקוסמטיקה מצאו פתרון – הם מזריקים את החומצה לתוך שכבת הדרמיס ועוקפים בכך את העור לצורך מלוי קמטים, הוספת נפח ללחיים ולסנטר ועוד. יש כאלו שמזריקים את החומצה לשכבת האפידרמיס – השכבה החיצונית של העור, כך שיש שיפור במראה העור אם כי זמני.

 

קריאת השכמה תרתי משמע

ורק לידיעה – חומצה היאלרונית הופקה בעבר מכרבולת של תרנגולים הודות לכמויות הגדולות שהתקבלו : 500 גרם של כרבולת ייצרו 500 מ"ג של חומצה מה שנחשב ליחס גבוה במיוחד. אבל חומצה שהופקה באופן הזה גרמה לאלרגיה ולכן מצאו פתרון – כיום מפיקים את החומצה מחיידקים שונים והיא נחשבת בטוחה יותר לשימוש. אם תשאלו אותי אני לא בטוחה שחיידקים עדיפים על כרבולות אבל קטונתי.

בטח תשמחו לדעת שכיום ניתן להינות מחומצה היאלרונית במוצרי קוסמטיקה חיצוניים שונים, למשל מוצרי שיער שעושים שימוש כדי לטפל בגרויי עור בקרקפת ובמצבים של יובש קיצוני. כמו כן, נעשה בה שימוש במוצרי איפור כמו מייק אפ, פודרה ושפתונים כדי להוסיף לעור לחות ומראה זמני. חלק מהמוצרים נותנים גם תחושת נפח זמנית (למשל בשפתיים) כך שמדובר בשתי ציפורים במוצר אחד.  


רוצה לרכוש חומצה היאלרונית טהורה? לחצי כאן