חומצה סליצילית

חומצה סליצילית - salicylic acid

חומצה סליצילית היא חומצה אורגנית שמופקת מקליפת עץ הערבה ( Salix בלטינית ( ומשמשת כהורמון צמחי. החומצה משפרת את התגובה החיסונית של הצמחים ומסייעת להם במצבים שנחשבים אצלם לעקה (למשל בצורת), כך שאפשר להגיד שהיא האנטיביוטיקה של הצמחים.

יתרונות החומצה הסליצילית

החומצה הסליצילית משככת כאבים ודלקות, מזרזת התחדשות של תאי עור וכמרפאה בעיות עור שונות כמו אקנה, יבלות, קשקשים ופסוריאזיס הודות לתכונותיה הייחודיות, למשל חדירה לזקיקי השיער, ניקוי הפסולת בעומק הנקבוביות, פתיחת נקבוביות סתומות, מניעת התפרצות עתידית של אקנה, חידוש ייצור הקולגן ועוד.

הודות ליתרונותיה הרבים החומצה משמשת כחומר גלם למוצרי קוסמטיקה שונים, בעיקר תכשירי עור, משחות שיניים, מי פה, קרמים להגנה מהשמש ומוצרי שיער. בנוסף, הודות להיותה חומר אנטיביוטי החומצה מהווה את הבסיס לאחת התרופות הנמכרות והידועות בעולם – האספירין.

חסרונות החומצה הסליצילית

מכיוון שהחומצה הסיליצילית נספגת בגוף דרך תאי העור היא נחשבת לחודרנית והמשמעות אחת – מומלץ לא לעשות בה שימוש בזמן הריון/הנקה כי היא עלולה להפריע לייצור חלב אם. כמו כן, שימוש במוצרים על בסיס חומצה סליצילית אינו מומלץ לאנשים בעלי רגישות לאספירין ולתינוקות ( גיל 0-24 חודש).

בנוסף, חומצה סליצילית נחשבת לרעילה במינונים מסוימים, למשל לצורך שימוש ביבלות נדרש 8-12% מהחומר הפעיל ולפילינג נדרש 0.5-2% של החומר הפעיל. הבעיה היא שלרוב חברות הקוסמטיקה לא חושפות את מינון החומצה במוצרי הקוסמטיקה שלהן. החוק פשוט לא מחייב אותן...

שימוש שלא במינונים הנכונים יכול לגרום לבעיות עור (למשל צריבה, יובש וקילוף), להגביר את רגישות העור לקרני השמש בכ-50% (עקב הסרת שכבות העור החיצוניות), לגרות את העור וליצור כתמי שמש. עם זאת, לא נמצא עד היום קשר בין שימוש בחומצה סליצילית להעלאת הסיכון ללקות בסרטן עור.

אז מה עושים?

ליתר בטחון, מומלץ לנקוט באמצעי הזהירות הבאים :

· לא להיחשף לשמש לאחר השימוש ואם אין ברירה – לעשות שימוש במסנני קרינה בעלי מספר גבוה (30+)

· לא להשתמש במוצרים שמייבשים את העור לאחר שימוש בחומצה סליצילית באותה אזור (פנים, עור, שיער וכו'), למשל מוצרים על בסיס אלכוהול, מוצרי פילינג שונים וסבונים מייבשים.

· לעשות שימוש במוצרי קוסמטיקה שמבוססים על חומצה סליצילית בהדרגה.

· לא לרכוש את החומצה כחומר גלם אם לא יודעים לעבוד איתה.