שמן שומשום בקוסמטיקה

שמן שומשום בקוסמטיקה

שמן שומשום הוא שמן המרפא הראשון שנוצר ע"י האדם לפני כ-5000 שנה מזרעי שומשום. זרעי השומשום כוללים ריכוז גבוה של שמן (כ-50%), של חומרים נוגדי חמצון, של ויטמינים ומינרלים ושל חומצת שומן מסוג אומגה 6.

אחד המרכיבים החשובים בשמן שומשום הוא הליגנן – חומר נוגד דלקת, מונע חמצון ובעל יכולת לצמצם נזקים שנגרמים מרעלים שונים. הליגנן מגביר את ייצורו של ויטמין E ובעיקר של גאמא טופקרול - אחד ממרכיבי הוויטמין שמצמצם ב-42% את פעילותם של רדיקלים חופשיים לעומת מרכיבים אחרים.

המשמעות היא שלשמן שומשום יש סגולות בריאותיות רבות וגם חיי מדף ארוכים. לכן לא פלא ששמן שומשום הוא השמן היחידי שמופיע הן בכתבים של הרמב"ם, הן בכתבים הודיים והן בכתבים סיניים ולמרכיב אידיאלי במוצרי קוסמטיקה שונים.


שמן שומשום לשיער

שמן שומשום מכיל כמויות גבוהות של המינרלים מגנזיום, זרחן וסידן ושל הוויטמינים B וE- - חומרים שתורמים להזנת הקרקפת ושורשי השיער ולכן מעודדים צמיחה של שיער בריא, מבריק ומלא נפח.

בנוסף, שמן שומשום מצוין למניעה ולטיפול בבעיות שונות הקשורות לשיער, למשל ניתן להשתמש בשמן כפתרון טבעי לטיפול בקשרים, קשקשים, בכינים ואפילו כתחליף למרכך שיער, מסיכה לשיער או קרם לחות לשיער.


שמן שומשום לפנים

שמן שומשום מכיל תכולה גבוהה של אבץ – מינרל שמעודד ייצור של קולגן שהוא החלבון האחראי לגמישות העור. בנוסף, מחקר משנת 2009 הוכיח שלססמול (תרכובת שמצויה בשמן שומשום) יש יכולת להגן על העור מפני נזקי קרינה, כך שהשמן מהווה מסנן קרינה טבעי.

כמו כן, השמן מתאים לטיפול בעור לאחר שנחשף לפגעי האקלים השונים. למשל, מריחת השמן על הפנים אחרי חשיפה לרוח או לשמש מקילה על תחושות של יובש, צריבה ובעירה, מעלה את רמת הלחות בעור ויוצרת מראה עור בריא ורענן.

בניגוד לשמנים אחרים בשמן שומשום אין צורך להיזהר מבליעת השמן בעת שימוש קוסמטי. להיפך, שמן שומשום מתאים גם לשימוש פנימי ומשמש במזרח הרחוק כמתבל טבעי של סלטים ותבשילים. בנוסף, שמן שומשום מונע ומטפל בדלקות חניכיים.


באיזה שמן להשתמש?

מומלץ לרכוש שמן שעומד בתקנים ובסטנדרטים של איכות ישראלים ובינלאומיים. למשל, מומלץ שהשמן יהיה בעל תקןGMPשמעיד על תנאי ייצור נאותים (Good Manufacturing Practice)- תקן שמבטיח שהשמן עבר תהליכים קפדניים של בקרת איכות משלב זריעת השומשום, דרך הגידול וכלה בייצור, באריזה ובאחסון.

בנוסף, כדי ליהנות מהיתרונות הרבים של שמן השומשום מומלץ לרכוש שמן אורגני בכבישה קרה, כלומר שמן שיוצר מזרעי שומשום שלא רוססו ושיוצר ללא שימוש בכימיקלים או בחומרים תעשייתיים כלשהם.

כמו כן, לאחר הפתיחה יש לשמור את השמן במקום יבש, מוצל וקריר כדי למנוע ממנו להתחמצן ולהתקלקל. עם זאת, אין צורך לשמור את השמן במקרר. בכל מקרה הכמות המומלצת היא מקסימום 2 כפיות שמן שומשום ליום.


מעוניינים לקנות שמן שומשום? לחצו כאן