דאודורנט טבעי

דאודורנט טבעי הוא כל מוצר קוסמטי שמרוסס או נמרח על הגוף במטרה אחת – להפחית את ריח הזיעה.

אמנם הזעה היא פעילות טבעית של הגוף שמטרתה לצנן אותו, אבל מכיוון שהיא כוללת כימיקלים שונים ושתנן – יש לה ריח לא נעים. רוב הדאודורנטים מונעים את פעולתם של בלוטות הזיעה ובעיקר – את פעולתה של הבקטריה שניזונה מזיעה זו ושמייצרת את הריח האופייני.

עם זאת, קיימים בשוק המון דאודורנטים לא טבעיים אשר מכילים חומרים חומרים שונים בעינתיים הנספגים בגוף ולכן נחשבים מזיקים לבריאות. לפניכם רשימה חלקית:

 

אלומיניום

לאלומיניום בדאודרנטים תפקיד כפול: הן לכווץ את בלוטות הזיעה והן להקטין את כמות הזיעה באמצעות חסימת/סתימת בלוטות הזיעה.

עם זאת, האלומיניום שבדאודורנטים אלו מעלה את הסיכוי ללקות במחלות שונות כמו פרכוסים, סרטן השד, בעיות בכליות, אלצהיימר, עיכוב בגדילה ועוד.

 

פראבנים

פראבנים הם חומרים סינתטיים שנמצאים בדאודורנט כדי לשמר את היכולות של מרכיביו השונים.

עם זאת, פראבנים ידועים כחומרים שמפרים את האיזון ההורמונלי, כך שהם יכולים לגרום לבגרות מינית טרם הזמן, לסרטן, למחלות שונות ועוד. יתרה מזאת - ניסויים שנעשו בעכברים הוכיחו שחשיפה לפראבנים מעלה את הסיכון לפיתוח של מומים מולדים.

 

אלכוהול נוזלי (Propylene Glycol)

זהו חומר ממיס שמבוסס על נפט ומטרתו למנוע קפאון, כך שהוא מונע מהדאודרנט להתייבש ומגביר את ספיגתו בגוף. עם זאת, בכמויות גבוהות החומר הופך לרעל וגורם לנזקים הן בלב, הן בכבד והן במערכת העצבים המרכזית.

 

פתלטים (Phthalates)

אלו חומרים מייצבים ומשמרים מבחינה כימית שעלולים לגרום לבעיות שונות בלב, למשל למומים מולדים, למוטציות ולבעיות שנובעות משיבוש פעולתן של ההורמונים הרלוונטיים.

 

Triclsoan

זהו חומר אנטי פטרייתי ואנטי-בקטריאלי שגורם לבעיות בריאותיות כמו שיבוש פעולתה של המערכת האנדוקרינית (בעיקר בלוטת התירואיד), מעלה את הסיכון ללקות בסרטן ובאלרגיות ועוד.

גופים ממשלתיים שונים בארה"ב מגדירים את החומר באופן שלילי, למשל ה-  FDA(מנהל התרופות והמזון) מגדיר חומר זה כחומר הדברה והמשרד להגנת הסביבה מגדיר אותו כמסרטן.

 

וזה לא הכל, 

חשוב לזכור שמלבד העובדה שדאודורנטים מכילים את החומרים הרעילים הנ"ל הם גם לא יעילים. הסיבה לכך כפולה:

1.      הבקטריות בבלוטות הזיעה מפתחות במהלך הזמן עמידות לחומרים אלו, כך שיעילותם פוחתת ואיתה היעילות של הדאודורנט כולו

2.      הגוף יודע לעקוף בלוטות זיעה שנחסמו, נסתמו או כווצו. המשמעות היא שייצור הזיעה לא פוחת.

 

אז מה עושים?

אמנם לא הוכח עד היום קשר ישיר בין שימוש בדאודורנטים למחלות שונות, אבל עדיף לא להסתכן.

הדרך הטובה ביותר להילחם בזיעה ובעיקר בריח שלה היא לעשות שימוש בדאודורנט טבעי. עם זאת, גם דאודורנט טבעי יכול ליצור בעיות רפואיות שונות אם לא יודעים לבחור נכון, למשל, סודה לשתייה שהיא מרכיב טבעי לחלוטין יכולה לגרות את העור ולהזיק לו.

לכן, מומלץ שלא לנסות ולרקוח דאודורנט טבעי בבית אם אין לכם את הידע המתאים אלא לרכוש אותו מחנות שמתמחה בכך. באופן הזה אתם יכולים להיות בטוחים הן מבחינה אסתטית וגם מבחינה רפואית וכמובן – להריח טוב. 

ואם אתם יודעים את העבודה, וכמובן שתמיד אפשר להכין דאודורנטים טבעיים בצורה מקצועית ומסודרת

הציצו במאמר המקיף על הכנת דאודורנט טבעי 

תוכלו גם להנות מיני קורס להכנת דאודורנטים