הגנה על העור מפני השמש

מהו שיזוף?

שיזוף הוא בעצם מנגנון הגנה של העור. בזמן חשיפה לשמש העור מייצר פיגמנט (צבען) בצורה מוגברת כדי להגן על הגוף מפני השמש, וכך העור הופך שזוף. השיזוף מטרתו להגן על עורנו מפני נזקיהן של קרני שמש נוספות, אך עצם השיזוף מצביע על נזק שכבר נגרם לעור.

מהן הסכנות הטמונות בחשיפת יתר לשמש?

· הזדקנות מוקדמת של העור

· עור גס, מחוספס וחסר ברק

· רקמה נפולה של העור

· קמטים

· כתמי עור

· גידולים טרום סרטניים

· סרטן עור

אנשים הנמצאים בסיכון גבוה:

· אנשים בעלי שיער בלונדיני או אדמוני

· אנשים בעלי עיניים כחולות או ירוקות

· אנשים ממוצא צפוני עם עור בהיר ונמשים, שעורם "נשרף" בקלות

השמש פולטת קרניים בעלות אורך גל קצר וקרניים בעלות אורך גל ארוך. ככל שהקרניים קצרות יותר הן מזיקות יותר. קרני UVB הן הקרניים הקצרות. הן גורמות לכוויות שמש, להזדקנות העור ולסרטן עור, אך הן גם הקרניים המשזפות. קרינת קרני UVB חזקה ביותר בצהריים, בין השעות 11:00 עד 15:00.

כיום ידוע שגם הקרניים ארוכות הגל, קרני UVA, מסוכנות. קרינת קרניים אלו עלולה להזיק במשך כל שעות היום. לפיכך, על מנת לשמור על העור, מומלץ להיחשף לשמש רק עד השעה 9:00 בבוקר או מהשעה 17:00 אחר הצהריים.

כיצד ניתן לצמצם את נזקי השמש?

· יש להשתדל להימנע מכוויות.

· אנשים בהירים, בעלי שיער בהיר ועיניים בהירות, רצוי שיימנעו לחלוטין משהייה בשמש.

· מומלץ להימנע משהייה בשמש בין השעות 09:00 בבוקר עד 17:00 בערב.

· בעת חשיפה לשמש יש להשתמש תמיד בתכשיר מסנן קרינה. לא רצוי להשתמש בתכשיר המכיל PAVA, שכבר הוכח כחומר מסרטן

· יש לחזור ולמרוח את התכשיר מדי שעה.

· גם מתחת לשמשייה יש למרוח תכשיר מסנן קרינה.

· רצוי לחשוף את הגוף לשמש בצורה הדרגתית ולא יותר משעה אחת ביום.

· אסור להסתכל ישירות על השמש. קרינת שמש ישירה בשעות החמות עלולה לפגוע בעיניים.

· לאנשים עם מחלות עיניים כמו קטרקט מומלץ להרכיב משקפי שמש בשעות החמות של היום.

כיצד ניתן להגן על העור מפני השמש?

· כדי להימנע מנזקי קרינה יש ליטול על בסיס קבוע פורמולה של אנטי אוקסידנטים, הכוללת בתוכה ויטמין C, ויטמין A, ויטמין E, ביתא קרוטן, חומצה אלפא-ליפואית, סלניום ואבץ. (רצוי כזה המיוצר מחומרים טבעיים ולא סינתטי)

· מומלץ גם ליטול על בסיס קבוע קומפלקס B . (רצוי כזה המיוצר ממקור טבעי...)

· פיקנוגינול (ביופלבונואיד) שומר על בתוליות הקולגן ומהווה מעין מסנן קרינה פנימי. מומלץ לצרוך 30 מ"ג פעם ביום.

· מומלץ לאכול דובדבנים אדומים, ענבים שחורים, פטל, אוכמניות וחמוציות ("קרנבריז") אשר עשירים בביופלבונואידים.

· לפני היציאה לשמש מומלץ לאכול מזון כתום, כגון משמש, גזר, אפרסק וכד'. מזון זה מכיל ביתא קרוטן, שפועל כמסנן קרינה טבעי.

כיצד אפשר למנוע כתמי שמש?

· יש לצרוך לפני הקיץ באופן קבוע חליטה של צמחי מרפא, הכוללים: תלתן אדום, בת קורנית, אכילאה, שבטבט, שן ארי ועלי ארטישוק. ערבבו כמות שווה מכל צמח בכלי הנסגר היטב. הכינו חליטה של ליטר מים עם כף מהתערובת, צננו, ושתו לאורך כל היום. ניתן להמתיק עם דבש.

· מסנן קרינה חיצוני טבעי לא קיים. הפתרון הקרוב ביותר הוא תערובת שווה של שמן שומשום עם חמאת שיאה ניתן להוסיף לבנדר (5 טיפות לכף). התערובת מנטרלת קרינה לשעה. יש לחזור ולמרוח מדי שעה.