אומגה 3

גוף האדם יודע לייצר בכבד, חומצות שומניות שונות מחלבונים ופחמימות וחומצות שומן אחרות. חומצות שומן אלה שהגוף יודע לייצר בעצמו, נקראות חומצות לא חיוניות מפני שאין הכרח לקבלן מהמזון.

אף על פי שהגוף מייצר את רוב חומצות השומן בעצמו, גוף האדם לא מסוגל להכניס קשר כפול לפחמן הנמצא אחרי מיקום 9 , אני מאמינה שלרובכן זה לא אומר הרבה ולא נכנס פה להסברים מסובכים , אך עליכן לדעת כי כתוצאה מכך ישנן שתי קבוצות של חומצות שומן שהן חיוניות לגוף ואינן מיוצרות ממרכיבי תזונה אחרים. חומצות אלו הן החומצות הרב-בלתי רוויות מקבוצת אומגה 3 ואומגה-6 .

למה זה צריך לעניין אותנו?

התזונה המערבית דלה מאוד באומגה 3 . היחס בין אומגה 3 ל 6 צריך להיות 1:2 . כלומר על כל מנה של אומגה 3 – שתי מנות של אומגה 6 . היחס בתזונה המערבית עומד על 1:12 !!!

חומצת שומן אומגה 3 מסייעת לאיזון אומגה 6 . כאשר מופר האיזון משחרר הגוף חומצה הנקראת – ארכידונית אשר מעודדת התפתחות דלקות.

מחקרים מראים כי באזורים בהם גבוהה צריכת חומצת השומן אומגה 3 נמוך שיעורך של מקרי הדיכאון הקשה. לדוגמא טיוואן מול אירופה. לכן חשוב שהתפריט שלנו יכלול גם שומנים אנטי דלקתיים. הדיאטות שאין בהן כמעט שומנים אנטי דלקתיים הן האחראיות למגפת הדיכאון וזאת בשל העובדה שהן מגבירות את הדלקת במוח .מחקרים נוספים מראים כי הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים הינה תוצאה של חוסר איזון בין שתי חומצות אלו. הטוב ביותר הוא לבחור בתפריט דל שומנים רוויים ועשיר בשמנים בעלי חומצות שומן חיוניות.

חומצות השומן החיוניות מסוג אומגה 3 מצויות בדגים כגון סלומון, אנשובי, סרדינים, טונה, מקרל, פיצוחים ואגוזים (במצבם הטבעי), אבוקדו והינן אנטי דלקתיות. (אומגה 6 נמצאת בכמות גדולה בשמן זית, חריע וסויה). אם אין ביכולתכן לצרוך מספיק דגים קחו תוסף. סגולה ייחודית נוספת היא יכולתן לייצב את קרום הפלאזמה החיצוני של העור המפחית את סכנת העומס החמצוני ואת שרשרת הכימיקלים הדלקתית הנוצרת בעקבותיו וגורמת נזק בכל חלקי התא ובמיוחד במיטוכונדריה – מה שאומר, האצת תהליך ההזדקנות.

תזונה נכונה תשלב זמן זית, אגוזים ודגים ותוותר כליל על כל השומנים האחרים.

שמירה על תזונה אנטי דלקתית תמנע את הדלקת הנוצרת ע"י הרדיקלים החופשיים. נוכל לצפות לשיפור בהופעה החיצונית, להפחתת קמטים ועור מדולדל, לאנרגיה מוגברת, לשיפור מצב הרוח, לתפקוד מוחי טוב יותר,להפחתת שומן, להגדלת מסת השריר, לחיזוק העצמות ולחיזוק המערכת החיסונית.
 

מעבר לצריכה אוראלית של אומגה 3 נוכל גם למרוח אותה על עורנו בכדי להגן עליו מפני נזקי הסביבה.

שמנים מצוינים יהיו שמן המפ – השמן היחיד המכיל את היחס הנכון ביון חומצות השומן אומגה 3 ו 6 . שמן דמדמניות מצוין ועשיר באומגות. שמן פשתן, שמן נר הלילה ושמן בורג'. אם הם לא משולבים בתוך הקרם שלכן ניתן פשוט לעסות את עור הגוף והפנים איתן בשלוב שמן אתרי בעל ניחוח אהוב.